Er filialer og rådgivning stadig vigtigt?

Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter har lavet en undersøgelse, hvor de spurgte mere end 1.500 danske bankkunder om netop det spørgsmål.

Hvad viste undersøgelsen.

Undersøgelsen viste at det menneskelige ansigt i form af rådgiveren, stadig har stor betydning for danske bankkunder, selvom flere og flere anvender den digitale adgang til banken dvs. netbank, løser de mest almindelige bankforretninger.

I de gode gamle dage (læs 1990érne) skulle vi alle gå i banken for at få ordnet forholdsvis lette forretninger – tilmelding til betalingsservice, bestille nyt kort, oprette overførsel fra en konto til en anden osv.

Dengang havde vi et helt andet forhold til banken, vi kendte hinanden nærmest som gode venner, eller i hvert fald som bekendte, vi også hilste på, når vi mødtes på gaden.

Hvordan bruger du banken.

Nu klarer vi mest over vores netbank eller via de løsninger, som bankerne har på deres hjemmesider, hvor vi kan blive guidet og få stillet relevante spørgsmål og til sidst trykker vi ”opdater og bestil” – så er sagen klaret.

Men når det handler om mere komplekse løsninger, såsom huskøb, omlægning af lån, pensionsberegning mv., så vælger langt de fleste at bruge rådgiveren i banken og helst ved at vi mødes ansigt til ansigt med ham eller hende og gerne ”nede i banken”.

Rådgivere i banker er uddannet til at kunne give denne rådgivning og deres dagligdag er således også præget af netop disse typer opgaver.

Undersøgelsen viste også at Finanssektoren kan inddele stort set alle kunder i seks forskellige typer og disse kræver helt forskellige tilgange fra og til banken.

Vi mener

Brug af kvalificeret rådgivning i bankerne foretaget af kompetente rådgivere, der ved hvad de taler om, går aldrig af mode. Vi tror at kunderne er forskellige, stiller forskellige krav til deres bank og derfor skal tilgangen til banken og muligheden for at tilpasse deres tilbud være forskellig. Så kunder skal behandles forskelligt for at blive behandlet ens.

Vores holdning i Økonomihus.dk er klar – Bankrådgiveren vil aldrig blive overflødig. Bare husk, at de gerne vil sælge deres banks produkter.

 

”Kilde: www.finansforbundet.dk”