COLOURBOX4720295_2

Som virksomhedsejer skal du forholde dig til mange ting i din virksomhed. Du arbejder hårdt og målrettet hver dag på at få nye kunder og ordrer på bøgerne, og helt naturligt for det er kunderne virksomheden lever af.

 

Sjovere at være sammen med en kunder

Vi kan godt blive enige om, at det er sjovere at være ude i marken, mærke kunderne, se der sker noget på byggepladsen, på værkstedet eller hvor den service eller det produkt, virksomheden tilbyder udføres.

Det er ting, som er håndgribelige og det er til at se, at der sker fremskridt for hver dag som går. Det bliver først rigtigt godt, når der kan sendes en faktura til kunden, og kunden betaler – pengene går ind på bankkontoen. Nu er der penge til at betale leverandører, medarbejdere, investere og give sig selv løn.

Alle disse processer medfører, at der også sker noget bag linjerne. Hver gang der sendes en faktura, betales løn til medarbejderne, leverandørerne betales, pengene går ind på bankkontoen, leasingydelsen betales, der investeres i nyt værktøj/inventar/bygninger, sker der en masse, som påvirker dit regnskab i forskellige henseender.

 

Bogføringsloven

Faktisk påfører du dig en forpligtelse jf. Bogføringsloven, nemlig at dit bogholderi skal være opdateret, og du skal bogføre.

For nogle er bogføring en by i Rusland, og helt uden interesse. Andre har udlagt det til en bogholder eller revisor, hvor de enten løbende eller op til momsafregningen afleverer alle bilag til behandling. Nogle tager sig selv af bogføringen. Uanset hvor du ser dig selv, så kan du bare ikke komme uden om bogføringen.

 

Hvorfor er bogføring vigtig?

Vigtigheden kan deles op i 3 dele:

 

  • Bogføringsloven.

Den foreskriver, hvordan du skal registrere din dokumentation og opbevare dine bilag. Vidste du, at du skal opbevare dine bilag i minimum 5 år? En lidt overset del af lovgivningen er, at den foreskriver, at du skal bogføre så hurtigt som muligt, det gælder også for dokumentationen. Det kunne være kassebonen fra supermarkedet, hvor du har købt ind til morgenmødet. Alt hvad du foretager dig af transaktioner, som på en eller anden måde påvirker din virksomhed, skal kunne dokumenteres med det rigtige bilag. Gem derfor alle boner/fakturaer, hver gang du eller en af dine medarbejdere køber noget til virksomheden.

 

  • Overblikket til dig selv.

Hvis du kører derudaf med fuld fart og aldrig rigtig får gjort noget ved bogføringen, så ved du i realiteten ikke, om det kører godt eller skidt for din virksomhed. Du har måske en fornemmelse, men intet bevis. At bogføre er i realiteten at holde styr på, hvor meget du har til gode, hvor meget du skylder og hvad din virksomheds værdi er (varelager, inventar m.m.). Det giver et overblik over, om du har mange forfaldne debitorer, skylder du mange penge væk til kreditorerne, tjener du penge. Det sidste kan ikke besvares, hvis ikke alle udgifter og indtægter er bogført. Jo hurtigere du får indblik i, om du tjener penge eller det modsatte, jo hurtigere kan du rette op og tilpasse virksomheden. Måske er det lige præcis det, som gør, at du overlever.

 

 

Hvad skylder du i moms eller skal du have penge tilbage? Mange skal indberette moms hvert halve år. Hvis du alene opgør din moms 2 gange om året, så er det at sammenligne med at køre bil i blinde. Hvis ikke du ”reserverer” plads på kassekreditten til momsbetalingerne 1. marts og 1. september, så kan du komme til at stå og mangle penge på bankkontoen. Hvis du har udnyttet kassekredittens maximum til at gøre en god handel, investere eller kunderne har fået for lang kredit, så kan du ikke betale momsen rettidigt, og det koster dyre renter til SKAT. Havde du løbende bogført, så kunne du også løbende følge, hvor meget du skulle afregne i moms, og sørge for, at der var luft på kontoen til momsen.

 

Ja, der findes sjovere ting i verdenen end at bogføre, men det er altså tvingende nødvendigt for, at du kan tjene penge, og det er jo trods alt sjovt.